Zes maanden met SharpSpring entry-level CRM en Marketing Automation platform – een review

SharpSpring Marketing Automation review

Zes maanden met SharpSpring entry-level CRM en Marketing Automation platform – een review

573 374 Heleen Persoon

Onze Marketing Automation specialist Heleen kijkt terug op zes maanden werken met SharpSpring:

Ik had eerlijk gezegd zelf nog nooit van SharpSpring gehoord. Het is een relatief nieuw, maar sterk opkomend marketing automation platform voor de SMB-markt. Na een vergelijking van features en prijszetting met andere meer algemeen bekende platforms zoals Hubspot, Pardot, Marketo, was mijn conclusie al snel: ‘hier zit wat in’.

Prijs/kwaliteit

Betaalbaar, allereerst, waardoor klanten al veel sneller te overtuigen zijn van marketing automation. Een ROI die we aantoonbaar kunnen halen. Geen jaarlijkse fees, maar gewoon maand tot maand betalen en altijd de mogelijkheid om de subscription stop te zetten.

Download een vergelijking van Marketing Automation platformen

Voor die prijs hoef je helemaal niet zo veel in te boeten qua features. SharpSpring heeft zijn eigen CRM, een drag and drop e-mailbuilder, lead scoring, je kan automatische workflows opstellen en sales notificaties instellen voor gekwalificeerde leads. Heel wat taken die vaak manueel worden uitgevoerd, gebeuren eens ingesteld volledig automatisch. Waardoor een marketeer weer meer tijd heeft voor creatieve campagnes en sales nooit meer een gekwalificeerde lead mist.

De valkuil van marketing automation

Het gevaar van deze marketing automation platformen met al de toeters en bellen is dat je al snel de focus verliest en niet meer weet waar eerst te beginnen. Ook daar is SharpSpring beter dan vele concurrenten: we kregen een 60 dagen durende onboarding proces, waarmee we onze eigen begeleider kregen en waarmee we zo’n twee uur per week een conference call deden.

Lees nog meer reviews op G2 crowd waar SharpSpring een rating krijgt van 4,3/5

Matthew, zo heette onze onboarding man bij SharpSpring, liet ons stap voor stap alle mogelijkheden van SharpSpring zien. We hadden tijd genoeg om de nieuwe features te implementeren voor onze eigen marketing en kregen altijd ruimte om vragen te stellen. Ook nu nog doen we regelmatig beroep op de supportdienst van SharpSpring en we krijgen altijd binnen de 24u antwoord.

De nadelen van SharpSpring

Er zijn natuurlijk altijd downsides aan een software. We hebben onder andere gemerkt dat de e-mailbuilder niet altijd even flexibel is, tenzij je al wat codekennis hebt. Hetzelfde geldt voor de landingspagina’s en bovendien kan je die landingspagina’s enkel onder een subdomein op je website plaatsen, zonder beveiligde verbinding (ssl).

Social media integratie is ook niet hun sterkste punt, maar daar komt binnenkort verandering in. Deze maand nog implementeert SharpSpring een Social feature à la Hootsuite waarmee je posts kan inplannen en sociale media kanalen kan monitoren. Je kan ook zien wie van je contacten engaged met je social media posts, een nieuw element voor je lead scoring model. Bovendien krijgen we een contentkalender met geplande posts én e-mails. Tenslotte zal je ook de waarde van social mediakanalen kunnen gaan inschatten met een ROI-berekening in de analyticssectie.

Conclusie

Zou ik SharpSpring aanraden? Absoluut! Al hangt het af van de interne kennis van marketing automation binnen je organisatie. Zijn het je eerste stappen in de richting van marketing automation en e-mailmarketing en wil je vooral alles zelf doen. Kijk dan eerst even naar een Active Campaign of Mailchimp. Verder denk ik dat SharpSpring ook eerder past bij een BtoB omgeving. Heb je nood aan een goede basis-CRM voor je sales team en een marketing platform voor je marketingteam, dan zou SharpSpring wel eens de beste match kunnen zijn voor jouw organisatie

Wil je te weten komen of SharpSpring past bij jouw organisatie? Shoot me an e-mail!